La vie est belle aux Bruxelles!

12.04.2014 11:26 | Skriven av Linnea i Okategoriserade

La Grand-Place, Manneken Pis, EU-parlamentet, les moules-frites, våfflor och choklad kan komprimeras till ett ord; Bryssel. En grupp på tio elever som hade haft samhällslärakursen i EU-kunskap fick en fin chans att besöka EUs huvudstad tillsammans med två lärare. Avfärden för den fyra dagar långa resan ägde rum måndagen den sjunde april.

Inne i huvudstaden bodde det främst utlänningar och invandrare, vårt hotell låg i den arabiska delen av staden. Vägen in till centrum var inte så lång, och då det fanns fina byggnader och chokladaffärer på båda sidorna av gatan så kändes vägen ännu kortare. La Grand-Place sägs vara det finaste torget i världen, och det levde nog upp till allas förväntningar. Grote-Markt, som det heter på flamländska är uppfört under senmedeltiden, och är kantad av bland annat stadshuset och la Maison du Roi. Inte långt ifrån torget, i ett gatuhörn står den berömda lilla statyn av den urinerande pojken, Manneken Pis. Den är verkligen liten, bilder av den är ofta missvisande. De bästa våfflorna kan köpas här i närheten, de är sega, söta, tjocka och toppingen är valfri.

På tisdagen tog EU-parlamentarikerna Olle Ludvigsson och Nils Torvalds emot oss på parlamentet. De berättade  allmänt om EU och dess uppgifter tillika som de berättade lite om sina egna politiska karriärer och åsikter. Lite propaganda inför valet kom nog också med på ett hörn. Ludvigsson är en svensk socialdemokrat, och i åhörargruppen fanns även en hel del svenskar. Det var en berikande upplevelse att få lyssna på två rätt så olika politiker, och att tillika kunna jämföra saker och ting med vårt västra grannland. Bland annat togs det upp samtal om euron, och hur det ser ut ur svenskarnas synvinkel.

Därefter tog en svensk guide oss till plenisalen, och berättade lite mer om själva parlamentet, praktiska arrangemang och till slut lite turistinfo om Bryssel. På eftermiddagen hade vi fritid och bekantade oss lite mer med staden, och på kvällen hade vi tid att prova på några belgiska ölsorter. Belgien sägs vara ölens Disneyland, och det finns ett tusental olika ölsorter.

Dagen därpå besökte vi staden Ypres (Ieper) i Västflandern. På slagfälten i och runt denna stad utkämpades stora strider under första världskriget, och en miljon soldater miste livet här. Runda små pottar fanns kvar som minnen efter bombningarna och skyttegravar och bunkrar fanns mellan kullarna. Stora gravgårdar tillägnade stupade soldater är uppförda, och de vita stenarna lyser på de gröna fälten på lång väg. Känslan som slog en där var obeskrivlig.

Staden tillhörde de allierade, men tyskarna lyckades tränga sig in både norrifrån och söderifrån, och Ypres blev som en hästsko som stack in mot Tyskland. Allting var förstört efter kriget, men med hjälp av krigsskadeståndet som tyskarna var tvungna att betala så kunde man bygga upp allting igen. Arkitekturen är den samma som den hade varit innan kriget. Flera minnesmonument har uppförts inne i själva staden också, vi besökte en sorts triumfbåge i vilken man hade karvat in namnen på personer som stupat under kriget. Vallmon prydde många plattor och stenar, den symboliserar just slagen i Flandern under första världskriget då den blommade då slagen ägde rum.

På kvällen hade vi ännu lite tid att njuta av läckerheterna i Bryssel. Vi åkte hem på torsdagsmorgonen, trötta, men mycket belåtna efter en lyckad resa.

La Grand-Place

La Grand-Place, hela gruppen samlad; Stefan, André, Eero, Frank, Christina, Mathilda, Maisa, Patrik, Sami, Jesse och Oscar. Linnea bakom kameran.

Plenisalen

Plenisalen i parlamentet