Lovisa Gymnasium

Här bloggar fyra elever och en lärare om vardagen i ett litet gymnasium utanför Ring III.
Header

En annorlunda skolvecka

27.04.2014 18:12 | Skriven av antonlassas i Okategoriserade

Samma vecka som Linneas grupp reste till Bryssel reste en annan till Myjava i Slovakien. Denna resa var den sista delen av skolans Comeniusprojekt, tidigare hade olika elever från vår skola rest till Ungern, Island och Turkiet. En grupp utländska elever besökte också Lovisa i februari 2013, och det var hemma hos de slovakiska Lovisaresenärerna som vi elever nu fick bo.

Vi reste iväg söndagen 5.4 och vi anlände rätt så sent på kvällen i Myjava, som är en stad med ca 15000 invånare  i nordvästra Slovkien. Efter att ha kommit fram åkte vi hem till våra värdfamiljer. Själv hade jag extremt god tur med min familj, mycket glada och gästvänliga människor. Föräldrarna i familjen talade absolut ingen engelska, men med hjälp av teckenspråk gick det bra att kommunicera.

Nästa dag fick man spendera tid med sina värdar. Jag, Jenny och Glenn fick åka runt tillsammans med Glenns värdpappa och se på sevärdheter i trakten. Vi besökte bland annat en slottsruin, det stora Stefanikmonumentet, några utkikstorn och ett ölbryggeri.

På måndag var det dags för en utfärd till Bratislava, som alla gäster fick vara med på. Vi började vår rundtur vid Bratislava slott, och efter det gick vi runt i den vackra gamla staden. Efter detta fick man shoppa om man ville, men den största delen av oss Lovisaelever valde istället att äta lunch med vår rektor och fysiklärare, som också var med på resan. På kvällen ordnades det välkomstfest i hotellet i Myjava där lärarna bodde, vilket också var en riktigt lyckad tillställning.

På tisdag var det dags för eleverna att presentera sina arbeten, eftersom resan trots allt var ett skolprojekt. Temat för veckan i Slovakien var ”The power of water”, och vi från Lovisa berättade om istidens  inverkan på den finska naturen. Temat som behandlades mest av de andra ländernas elever var vattenkraft, och presentationerna var relativt intressanta.

På onsdag morgon stack vi ut på en två dagars utfärd. Den första programpunkten för mig och fjorton andra var en enorm gunga i en nationalpark i norra Slovakien. För att komma till punkten som man skulle hoppa ut från fick man klättra upp för en 15 meter hög repstege. När man väl kommit upp till startstället var det bara att hoppa , och gunga ut på cirka 100 meters höjd.  Efter detta besökte vi Slovakiens största vattenpark, Tatralandia, och sedan åkte vi till hotellet i Tatrasbergen där vi skulle övernatta. Nästa dag åkte vi till Belianska-grottan, en enorm grotta uppe i Tatrasregionen som verkligen är ett exempel på vattnets otroliga kraft. Efter många timmar i en minibuss var det sedan dags för en rundgång i det berömda Bojniceslottet, och efter det ännu några timmar buss innan vi kom tillbaka till Myjava sent på torsdag kväll.

Fredagen var en s.k. sportdag, det vill säga att eleverna fick spela innebandy, volleyboll och pingis tillsammans, samt testa på att klättra på den fina klätterväggen som finns i skolans gymnastiksal. På fredag kväll ordandes det ännu en rolig avskedsfest, och redan halv sju på lördagsmorgonen startade vår buss från Myjava.

Som ni märker hann vi se och uppleva en hel del under vår vecka i Slovakien och nu, två veckor efter hemkomsten, börjar man så småningom vara återhämtad. Bra så, eftersom en busslast med italienare kommer på besök redan nästa vecka!

Buss-selfie.

fDela tTweeta

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.