Nya tider

29.03.2014 16:41 | Skriven av antonlassas i Okategoriserade

En av de dåliga sidorna med det årskurslösa gymnasiet är att man i sina kursval sällan lyckas undvika krockar och håltimmar. Krockarna gäller det bara att jobba sig igenom, och på håltimmarna kan man ibland arbeta med projekt som man har pågång i andra ämnen. Alltför ofta går håltimmarna ändå ut på att, i allafall i mitt fall, sitta och göra absolut ingenting. Eller de gick snarare ut på dethär, för  den 13 mars anlände det efterlängtade biljardbordet.

Att det tog så många år förrän detta legendariska spel hittade till Lovisa Gymnasium kan ses som ett litet mirakel. Under hela min högstadie- och gymnasietid har gymnasiets tornrum varit oanvänt, och då årets ytterst aktiva elevkårsstyrelse ansåg att det inte fanns särskilt mycket sysselsättning på raster och håltimmar, gjordes beslutet om att ha en omröstning, vilket i sin tur ledde till att ett biljardbord beställdes för ett antal månader sedan.

Då bordsdelarna anlände efter flera månader av krångel med en opålitlig nätbutik, fanns det ett antal elever som ivrigt satte igång med byggandet. Jag kan dock berätta att byggandet av ett  biljardbord inte är världens enklaste uppgift. Fyra svettiga timmar senare kunde ändå den första bollen slås, och efter detta har bollarna rullat en hel del i skolans tornrum. De tråkiga håltimarna går snabbt då man spelar, och många elever ligger redan i hårdträning inför biljardturneringen som kommer att arrangeras om någon vecka.