Plötsligt en onsdageftermiddag år 2014 sitter en gymnasieelev i skolbänken och grubblar över härskartekniker.

På tal om August Strindbergs manschauvinistiska teser och den stundande internationella kvinnodagen ter sig nihilism som en förhärligande utopi. Visst vore en total befrielse från allt som heter status och förutbestämd hackordning en lättnad i dagens samhälle. Det överraskar förhoppningsvis ingen att människor sedan urminnes tider varit lika värda på pappret, men att djungelns lagar består i praktiken.

Nopeat syövät hitaat. It´s a man´s world. Den som med i leken går, den får leken tåla. Det finns till och med idiomatiska uttryck som bekräftar mobbiga ställningstaganden.

På Krimhalvön har stiltje rått en längre tid. Den senaste nämnvärda beväpnade konflikten ägde nämligen rum i samband med att ryssarnas expansionsanspråk stötte på patrull à la allierade. Det här alltså på 1800-talet då diplomati inte stod högt i kurs.

Drygt hundrafemtio år senare går det ryska överhuset självmant på samma mina. Folket väljer på mer eller mindre demokratisk väg en president som till sin retorik uppvisar likheter med Reinard Räv – antagonisten i pinfärska Bamse och tjuvstaden. Härskaren försöker förnuftsvidrigt konvertera ett folk till sin egen regim, i löfte om lycka och välfärd, och framför allt genom att hävda att det nuvarande styret oundvikligen leder till fördärvet. Måhända att de undantagsvis moraliska Knocke, Smocke och sjörövarna bytts ut mot krimtatarer, men manusförfattarna för Bamse har slagit huvudet på spiken på ett känsligt ställe.

Trots att Putin ytterst sällan vädjar till det rationellt tänkande i sina utspel, utan snarare rider på sin auktoritet, har Strindberg och den ryska presidenten förbryllande mycket gemensamt. Paralleller kan dras mellan Strindbergs hallucinationer och Putins förvrängda verklighetsuppfattning. Bägge torde de hålla med om att kvinnornas fötter är mindre än männens av en begrundad anledning: Att fruntimren ska kunna stå närmare spisen.

Vinden vände, som så ofta, det hördes ilskna röster på feministfronten, anförda av Minna Canth. Den internationella mansdagen lyser med sin frånvaro, men det betyder ingalunda att genusforskningen, och den vita mannens dominans i all synnerhet, vore ett färdigbehandlat ämne. Tvärtom.

Fotnot: Lovisa Gymnasiums elevkårsstyrelse uttrycker inkommande lördag sin avsky gentemot kvinnoförtryck genom att hedra den internationella kvinnodagen med kvinnodagsfest.