”Det kan inte vara vinter om inte solen skiner.”

Det delade en klasskamrat med sig häromdagen. Den grådaskiga verklighet vi firade jul och nyår i hörde därmed till hösten.

Alltså önskas en trevlig start på det nya året och inte minst på vintern!

Och vilken vinter vi fått sedan. Det riktigt glittrar av kyla medan månskenet bländar i kvällsmörkret. Människokroppen uppvisar för första gången ett produktionsfel: När det blir riktigt kallt vattnas ögonen – som sedan fryser fast i ögonfransarna. Det är någonting exceptionellt över arktiska förhållanden.

Medan jag älskar att utomhus, långa stunder, förundra mig över om det är Jupiter man de senaste dagarna sett invid solen, finns det de som muttrar vid öppna spisen. De som längtar efter gassande sol, glass, ett kallt glas saft i hängmattan, den där sagolika Onneli ja Anneli –atmosfären. De räknar dagar. X antal dagar måste jag uthärda tills skolan slutar. Y antal dagar så blir jag hemförlovad. Z antal dagar så börjar jag löpträna. På allvar.

Tänk om dessa människor skulle ta sig ut den där bitande kalla torsdagkvällen och ta en titt uppåt. Sänka huvudet och tänka. Eventuellt lockas att titta en gång till.

För det är lätt hänt att man rusar förbi alla juveler när man har så bråttom bort hela tiden.

Jag var fem före att missa en givande diskussion med skolans fransklärare i dag.  Jag gjorde det inte. Vår trogna Klixmaskin fick nämligen fnatt och gav blanka fan i svartvinbärsdrycken jag hade betalat för. Den valde att väcka mig med rykande het vätska i stället.

Jag hade inget nyårslöfte när 2014 körde igång. Det hade eventuellt varit något i stil med att ta bättre vara på stunden, carpe diem och allt det där. Men jag får väl vänta till nästa nyår med det.

Om man inte har bråttom till ett möte eller sommaren, hittar man en spännande figur på detta vintriga fotografi.