Passion och lust

07.10.2013 06:34 | Skriven av Christina Mickos i Okategoriserade

Lust och passion florerar fritt i lärarrumet. Många av oss är passionerade bokslukare, om läslust ändå vore smittsamt, så hade vi ett nyttigt virus att sprida ut i vårt gymnasium.

Jag måste erkänna. Jag har tillbringat en stor del av veckoslutet i sängen med En man som heter Ove. Fredrik Backmans debutbok är både sorglig och rolig och lärde mej något nytt om människor i allmänhet och män i all synnerhet.

Annika Luthers Lärarrummet cirkulerar bland kollegerna. Linda Boström Knausgårds Helioskatastrofen är en pärla med så många nyanser att jag slukade den med en gång, även om jag önskar att jag kunnat suga lite längre på den karamellen. Efter festen av Lisa Jewel gav insikter om Livet och Kärleken, en verklig katharsis-upplevelse för mej personligen att spegla sig i bokens människorelationer.

Som högläsning hemme med barnen har jag återupptäckt Skattkammarön av Robert Stevenson och Mark Twains Huckleberry Finns äventyr. Insprierad av Eva Söderbergs doktorsavhandling Askunge, madonna eller feminist tänker jag damma av Kulla-Gulla böckerna för att se om barnen fascineras också av dem. Det var faktiskt Martha Sandwall-Bergströms Kulla-Gulla som hjälpte mej igenom min första tent på Svenska Social- och Kommunalhögskolan. Det var socialpolitikens historia och jag visste inte ens vad socialpolitik var för något i det skedet, men än en gång kom litteraturen till min räddning. På tal om sociala förhållanden, så måste alla som behöver förstå varför vi inte kan montera ner välfärdsstaten, trots alla kriser, läsa Susanna Alakoskis Oktober i fattigsverige. Den är hemskt berörande och sann.

Och hösten har bara börjat! När mörkret riktigt tränger sig på ser jag fram emot fler sköna stunder tillsammans med – ja vem vet vem som kryper med under pläden i soffhörnet. Med en bra bok blir tiden aldrig lång.