Det här har varit mitt motto under en  lång tid, men nu måste jag nog börja se över det. Alltför många gånger har jag suttit med svetten i pannan kvällen före deadline och klottrat ner allt som jag kommit på hörande till uppgiften. Jag lär mig aldrig, och i tafatta försök att förbättra mina vanor så har jag börjat på uppgiften direkt, men efter några rader tycker jag att jag inte orkar mer och att jag har massor med tid innan det är inlämningsdags. Och hur går det sedan då? Jo, uppgiften ligger orörd i några veckor medan jag tycker att ”det är ingen brådska, jag är ju redan på god väg”. Faktum är att när jag då kvällen före deadline fortsätter på uppgiften så har jag glömt bort vad jag skrivit och vad uppgiften gick ut på så jag måste börja om helt från början. Och med tidspress finns det även en risk att hela arbetet blir ett enda svammel fullt med skrivfel.

Att börja i god tid med projekten och att planera dem bra är något som varje lärare alltid poängterar. Trots det lyckas jag inte ta mig samman och börja i god tid, och jag vet att jag inte är den enda som inte följer lärarnas råd. Nu börjar slutspurten på det här läsårets första period vilket betyder att det är nu som alla inlärningsdagböcker, projekt och uppgifter ska lämnas in och det är nu som vi ska skriva alla kursprov. Det här veckoslutet går för min del att till frenetiskt skrivande av alla projekt med deadline under den kommande veckan. Nu får jag än en gång ångra bittert att jag inte tog itu med projekten i tillräckligt god tid. En bättring inför nästa års studentskrivningar är absolut nödvändig för min del!

Att pressa gränserna är något som jag annars också sportar med; hur länge kan jag sova på morgonen och ändå hinna till bussen? När måste jag senast starta för att hinna till i tid till skolan med moped? Hur länge kan jag ignorera mina ovikta kläder innan mamma måste säga till på skarpen? Jag vill ändra på mina vanor tillika som det här dåliga vanorna är en del av min personlighet. Jag avundas verkligen dem som har allting planerat, organiserat och klart i god tid, och från och med nästa period ska jag verkligen försöka förbättra mina dåliga vanor, här är mitt löfte!

Hur är det med Er, har Ni också för vana att skjuta upp saker till sista minuten?