Body Worlds

19.04.2013 06.40 | Skriven av antonlassas i Okategoriserade - (Kommentarer inaktiverade för Body Worlds)

På torsdagen gjorde de elever som var i skolan en utfärd till Body Worlds-utställningen i Heureka. Det var inte hemskt många elever eftersom de flesta av våra andraårsstuderande är ute och reser för tillfället; de som läser tyska och franska är i Tyskland medan några elever och lärare är på Comeniusresa till Turkiet.

Body Worlds, som haft mer än 35 miljoner besökare sen den startade i Japan 1995, är en utställning om människans anatomi. Som besökare får man en väldigt klar bild av hur människokroppen är uppbyggd eftersom utställningen består av äkta människokroppar som donerats till vetenskapen. Kropparna har blivit skalade på sin hud, och sedan gått igenom en process som kallas plastinering, som gör  att de håller längre. Jag vande mig rätt så snabbt med kropparna, men de döda fostren som också ställdes ut var ganska obehagliga att se på. Själv tyckte jag att utställningen var mer äcklig än lärande, skalade människokroppar ser precis ut som man kan tänka sig. Som tur hann vi äta på en McDonalds i närheten, något som man uppskattar som Lovisabo då vi bara har en Hesburger i vår stad.

Body Worlds finns i Heureka ända tills september, så de som tänkt sig ett familjebesök tll Heureka under sommaren kan nog lämna de mindre barnen hemma.