Snart öppnas dörren mot världen

05.03.2013 12:38 | Skriven av annakarlsson i Okategoriserade

För några veckor sedan samlade jag ihop några abiturienter för att meverka i en intervju för tidningen Östra Nyland. Vi pratade bland annat om framtidsplaner,drömmar och hur de har  trivts i Lovisa Gymnasium de tre senaste åren.

Petri Vikman- ”Tjänsteman ett alternativ”

I framtiden vill Petri gärna ha ett yrke som är roligt och något han trivs med att göra. Sportintresserad som han är kunde ett arbete inom idrott vara möjligt. I skolan är det realämnena historia och samhällslära som intresserar, därför är statsvetenskapliga studier vid Åbo Akademi förstahandsvalet. Ett annat alternativ är att studera information-och mediateknik studier vid Arcada (Helsingfors). Före studierna ska han göra sin värnplikt,såsom de flesta andra pojkar som gått ut andra stadiet. För Petri har främst gymnasiets olika temadagar fastnat i minnet.

Amanda Silfvast- ” Ut och se världen”

Med glimten i ögat berättar Amanda om sina planer för det  mellanår hon tänker ta efter sina gymnasiestudier. Hon har bland annat planerat att resa till landet ”Down under”,nämligen Australien. För den språkintresserade Amanda är  det efter mellanåret  språkstudier vid Helsingfors universitet som främst lockar.Ett annat alternativ är att  studera till klasslärare i Vasa då hon gärna vill ha ett människorelaterat jobb. Att resa är också någonting Amanda tycker om, något hon också fått göra under sin gymnasietid då hon bland annat besökt Frankrike,Island och snart ska hon också till Turkiet med skolan.

Sonja Still -”Studier i Stockholm lockar”

Allt sedan Sonja var liten har hon drömt om att bli arkeolog. Det som främst fascinerade henne var att man kan kunde hitta fynd. På senare tid har dock Sonjas drömyrke förvandlats till läkare,då hon tycker att det känns bra att få hjälpa andra människor. Med tanke på studierna har Sonja valt att skriva lång matematik,biologi,kemi och hälsokunskap. Hon vill gärna studera i Stockholm, då hon trivs i staden. På fritiden håller Sonja på med fotografering och konst, det är också någonting hon kan tänka sig att syssla med i framtiden.

Laura Lehtola -”Vill ha ett utmanande yrke”

Laura har länge grubblat över vad hon vill göra efter gymnasiet. Tills vidare har hon kommit fram till den slutsatsen att hon vill studera i Helsingfors, där det finns massor av olika möjligheter. I framtiden vill hon gärna ha ett utmanande yrke som får henne att känna sig bra på det hon jobbar med. Laura berömmer särskilt  de goda relationer som finns mellan elever och lärare i gymnasiet.

Mikael Dahlbom ”Partikelforskare eller astronom är yrken som fascinerar mig””

Det var bra stämning i klassen då vi planerade inför skolans julevangelium,vi hade jätteroligt,säger Mikael då jag frågar honom om speciella skolminnen. Studier i fysik eller kemi vid Helsingfors universitet kommer först på Mikaels önskelista över studieplatser. Åbo Akademis motsvarande linjer är också ett alternativ. Att bli elingenjör är också något Mikael kan tänka sig. Mikael drömmer dock om ett yrke som partikelforskare på CERN eller att bli astronom.

2 svar