För en tid sedan medverkade jag i en intervju för tidningen Östra Nyland om ”Mitt år 2013”, där fick jag bland annat frågan ”Vad vill du verkligen inte läsa som nyhet i Östra Nyland det kommande året?”  På denna fråga svarade jag att jag inte vill läsa att gymnasierna i Lovisa slås ihop men att Lovisa gymnasium får förbli som det är.

Det här har varit ett hett diskussionsämne i mina knutar på senaste tiden, ifall gymnasierna i Lovisa ska slås ihop eller ej. Min personliga åsikt som elev är att det här inte  är ett bra förslag,i alla fall för oss finlandssvenskar. Sakta men säkert skulle vår finlandssvenska identitet försvagas då majoritetspråket skulle få övertag över minoritetsspråket.

Så vill jag ännu dela med mej av den hälsning jag framförde  till alla ÖN:s läsare inför det kommande året: ”Fokusera mer på de bra saker vår lilla stad kan erbjuda. Ta del av aktiviteter som ordnas och var med och bidra till ett Lovisa där man känna än mer samhörighet”

Bilden är tagen från ostnyland.fi