”Natten går tunga fjät,runt gård och stuva…” var något som hördes i skolans musiksal igår. Det var nämligen dags för den årliga luciatraditionen. Vi i Lovisa gymnasium fick ta del av grannskolans lucia. Av tradition uppträder en niondeklassist ur varje klass i luciaföljet. Tomtarna följde också med i följet och hjälpte till med sångerna. Årets lucia, Josefin Waked klarade bra av sin uppgift som ljusspridare.

På luciakvällen besökte jag bland många andra Lovisa kyrka för att ta del av den stämningsfulla lucia andakten. I år var det Jannica Winqvist,elev i min skola, som valts till Östnylands lucia. Också detta luciafölje klarade sig bra och kunde inge lite julstämning för alla och en var.