”Teatervecka”

05.11.2012 17:45 | Skriven av benikahara i Okategoriserade

Vår skola brukar ordna flera teaterresor och föreställningar i vår musiksal. Detta får vi tacka vår modersmålslärare Ann-Christine Kosonen. Förra veckan fick alla mellisar( andra årskursen) på måndagen åka till Helsingfors till Svenska teatern för att se på Shakespeares pjäs ”En midsommarnattsdröm”. Pjäsen gick på två språk, engelska och svenska. Det att pjäsen gick på två språk vållade besvär för de flesta. Jag hörde flera kommentarer om att det var svårt att följa med eftersom skådespelarna kunde i en mening blanda de båda språken. Pjäsen hade sina positiva sidor men från en elevs vinkel var det inget vidare, inte för mig åtminstone:)

På torsdagen fick vi se en föreställning där två manliga skådespelare behandlade alkohol och sex i deras egna fiktiva barndom. Föreställningen var baserad på humor för just ungdomar och jämfört med måndagens pjäs fick denna mer uppskattning av eleverna. Skådespelarna tackades traditionellt med blommor, en liten present och fina applåder!:)

4 svar

• Märtha says:

Jag förstår er, jag har svårigheter med att växla mellan finska och engelska – men hur känns dansundervisningen då? Jag tycker om att börja en mening på finska och avsluta den på svenska, eller tvärtom. Ibland blir det för mycket av det ena språket, svårt att balansera.
    Teater och andra scenframträdanden (konserter, opera…) kan man inte få för mycket av, Anki gör ett fint arbete för det! Vi borde bara få till nån ”större” mera klassisk konsert i skolan också… Ge förslag…

• Den där andra pjäsen jag tror ni syftar på, hette den ”True love sucks”? Jag såg den med finska skolan på svenska dagen och tyckte den var bra.

• Jag hade gärna kommenterat ert inlägg ”Livet blir inte alltid som man tänkt sig”, men det var inte längre möjligt att skriva kommentarer efter den. Har ni, eller Hbl, avsiktligt bestämt att man inte ska kunna kommentera inläggen någon längre tid än typ en vecka?

Som skribent till artikeln om Erik vill jag säga
    – känns fint Jenny att du gillade den och att du reagerade på texten
    – Märtha, texten kom ut på webben men först några dagar senare och då lästes den av flera hundra personer på en halvtimme

Och sedan ännu en sak – jag tycker också att de som läser blogginlägg borde kommentera dem i större utsträckning än vad nu sker. Skribenterna uppskattar ju det.

• Anki Kosonen says:

Det är nog Hbl som bestämmer.