Valdebatt och skuggval

25.10.2012 19:13 | Skriven av annakarlsson i Okategoriserade

Inför det kommande kommunalvalet hade vi en valdebatt där fem partier fanns på plats för att svara på frågor ställda av debattledarna Linda Bosas och Rasmus Palmgren.I panelen satt Bosse Lindfors(obunden inom Vänsterförbundet),Christer Bengts(SDP),Markku Mikkola (De gröna),Cosmo Mether(SFP) samt Lisbeth Konttinen(Samlingspartiet). Ämnen som debatterades var främst skolfrågor,kommunfusioner samt ungas välmående. Till kandidaterna ställdes frågan vad de skulle satsa på i Lovisa ifall de fick en summa pengar till förfogande svarade de enligt följande : Bosse Lindfors skulle sätta pengarna på skolfastigheter. Christer Bengts i sin tur vill befrämja trivseln bland åldringar och fokusera på dem. Cosmo Meter skulle dela pengarna mellan olika projekt,bland annat renovering av skolor. Markku Mikkola anser liksom Lisbeth Konttinen att pengarna borde satsas på unga.

Debatten var saklig och intressant att ta del av och väckte säkert tankar också för andra än för mig.

Inför kommunalvalet hölls skolans traditionella skuggval. Röstningsprocenten var 41,6 varav 23%nybörjare, 55 %”mellisar” samt 40 %abiturienter röstade. Röstmagneten var Cosmo Mether (SFP) med sina 32 % av rösterna. På andra plats kom Patrik Stenvall(SFP) med 8 % av rösterna, tätt följd av Christer Bengts(SDP) 6 %, Janne Lepola(Samlingspartiet) 6%, Bosse Lindfors (Obunden inom vänsterförbundet) 6 % samt Sergey Zagora(SFP) 6 %.

Enligt mig är det viktigt att ungdomar engagerar sig i politiken och för att citera Cosmo Mether säger jag ”Vi är framtiden”.

Petra Flittner var en av ”mellisarna” som röstade.