Ämnet religion del 3 av 3

12.10.2012 06:21 | Skriven av Christina Mickos i Okategoriserade

Abiturienten Sofie Hydén har i samband med en kursutvärdering  skrivit ner kloka tankar om religionsämnets betydelse. Med hennes tillstånd publicerar jag den här i bloggen. Hennes text får avsluta den lilla trilogin om ämnet religion.

Religion i skolan

Massor och många funderar varje gång kursvalen och religionstimmarna är på tapeten varför det i gymnasiet måste vara tre obligatoriska kurser. Svaret blir ofta ( inte alltid! ) i stil med: ”jag tror no inte på någon Gud, himmel eller helvete så de e nu onödigt att mådast lära sig”.
Jujun med religon i skolan är inte att kristna alla elever och omvandla hela vårt tankesätt utan mera att utvidga det. Vi lever inte i ett kommunistisk sammhälle men ändå lär vi oss om ideologin på sammhällsläran, är inte det också då ”onödig” kunskap eftersom det inte berör oss direkt? Nej, det tycker jag inte, vi går mot en tid där kulturer möts och blandas allt oftare och för att kunna fungera bättre tillsammans kan de va helt smart att ha en idé om andra människors normer, ideologier och religioner så att man inte tramppar sina medmänniskor på tårna. Så samhället ser ut i dag är religionskunskapen en viktig grund till förståelse människor emellan.
Det finns även många arbetsplatser förutom de man direkt förknippar med religion (präst, lärare…) som tangerar ämnet. Inom vård och omsorg finns det många arbetsplatser där man jobbar med äldre, vilka ofta har ett behov att tala om tro. Barn frågar också massor med frågor och intresserar sig för allt möjligt bl.a. religion och då kan det vara bra att kunna diskutera med dem lite om ämnet. I handelslivet, speciellt utrikes, och service branschen möts också religioner hela tiden. Så se inte religion som något som inte existerar, det påverkar oss alla, mer eller mindre, så länge som tillräckligt många människor har tro.