Lovisa Gymnasium

Här bloggar fyra elever och en lärare om vardagen i ett litet gymnasium utanför Ring III.
Header

Ämnet religion, del 2 av 3

09.10.2012 10:23 | Skriven av Jenny i Okategoriserade

I period ett, som nyss tog slut hade jag reiligion 2, kyrkan, kulturen och samhället. Det var en ganska annorlunda kurs i jämförelse med religion 1 som jag hade under mitt första år.

För det första ingår det inget kursprov i den här kursen, vilket kanske inte är så vanligt bland de obligatoriska kurserna. I stället fick vi ett antal andra uppgifter som vi skulle göra under kursens gång. Den mest tidskrävande uppgiften var nog tidsaxeln, i alla fall för min del eftersom jag tycker om att fixa saker snyggt och enligt ett särskilt system. Därför tycker jag också att tidsaxeln var en rolig grej och man samtidigt fick göra något mera kreativt än bara läsa i en bok. Temat för tisdaxeln var kristendomens historia från år 0 till ca 2000- talet.

Den andra uppgiften gick ut på att vi inom en grupp skulle hålla en lektion inför klassen om ett särskilt ämne. Min grupp fick ämnet ”mission och ekumenik”, något som var ungefär helt främmande för mig innan den här kursen. Grupperna lottades ut så man hamnade att jobba med även mindre bekanta personer. Men det gör ju allting lite intressantare. I slutet av kursen fick vi både positivt och negativ feedback från vår lektion. Religionsläraren Christina lyfte fram våra starka och svaga sidor inom gruppen och med vårt arbete. Jag tyckte det var roligt och bra att höra. Det är inte många lärare som tar sig tid att utvärdera allas arbeten i grund och botten och i alla fall inte inför själva personen. Dessutom ville Christina också höra vad vi själv tyckte gick bra och mindre bra. Jag tror själv starkt på att man lär sig bäst genom att själv utvärdera situationen.

Till kursen hörde också att man skulle skriva en essä. Vi fick flera olika förslag på ämnen som man kunde skriva om. Jag tyckte det var en passligt utmanande uppgift men det underlättande ändå mycket då Christina gav oss färdiga ämnen att skriva om. Dessutom är det en bra övning för den som planerar att skriva religion i studenten.

I slutet av kursen disskuterade vi i hela klassen om åsikter kring kursen. Det kom bl.a upp att det var positivt med inget prov, mycket eget ansvar och grupparbete. Det negativa var att den som funderar på att skriva reiligion i studenten kan ha svårt att få en bra sammanfattning från alla de olika gruppernas lektionsmaterial.

Här kommer två bilder på min tidsaxel.

fDela tTweeta

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 Both comments and pings are currently closed.

2 svar

  • Märtha says:

    Trevligt för mig att få feedback på mina gamla idéer! Christina har satt till utvärderingen, vilket är en verkligt bra grej. Egentligen kommer idén med tidsaxel från min religionslärare i gymnasiet i Vörå på 1960-talet – vi hade missat något i lektionsantal, var tvungna att arbeta in timmarna ett veckoslut. JA, missen berodde på något i rektorns läsordning, vi elever hade inte skolkat! I varje fall så låg några klasskamrater och jag en lördagseftermiddag på religionslärarens köksgolv och gjorde en STOR nästan meterhög och flera meter lång tidsaxel, som sen hängde i klassrummet som repetitionsmaterial i flera ämnen tills vi lämnade skolan. Kanske den hängde ännu längre, inte vet jag.
    Nu kom det ett positivt skolminne på köpet också!
    Tack, Jenny och Christina!

    • Christina Mickos says:

      Jag är mycket tacksam för att Märtha har låtit mig få ta del av allt material hon själv använt i både psykologi och religion. Det var till ovärdelig hjälp när jag började undervisa i gymnasiet, sen har det varit lättare för mej att hålla kvar det som passar min stil att undervisa och utveckla dem lite år för år. Jag inser att det inte alls är självklart att man får ett så generöst stöd när man börjar som lärare, så jag får känna mej lyckligt lottad!
      Men så här borde det ju fungera. Den som har erfarenhet delar med sig och novisen får ta till sig och utveckla vidare. Då blir starten bra och jag tror att det är väldigt viktigt att en ny lärare får stöd i början. Och sen borde ju vi fortsätta att dela med oss, och det tycker jag vi gör i vår skola!