Vattenbiologi !

25.05.2012 19.47 | Skriven av benikahara i Okategoriserade - (Kommentarer inaktiverade för Vattenbiologi !)

Lovisa Gymnasium satsar på miljön och har en helt egen kurs , vattenbiologi. Jag har nu under två perioder avlagt kursen och idag (Fre. 25.5) hade vi sista timmen av den mycket intressanta kursen.

Under kursens tid har vi fått lära oss om vattendragen i Lovisa, tagit vattenprov , lekt kemister och undersökt organismer som vi hittat i vattnet.

När vi i början av skolåret hade första delen av kursen höll Camilla Niiranen och Inga-Lill Mickos reda på oss. Efter att Inga-Lill slutat arbetet på Lovisa Gymnasium fick Camilla en ny kollega till kursen. Mickos släkten levde kvar och under den andra delen av kursen kom Monika Ståhls (Mickos) med i gänget. Camilla som varit med i 14 år har till och med haft Monika som elev i vattenbiologi.

Kursen gick inte bara ut på att vi tog vattenprov efter vattenprov utan vi besökte också reningsverket i Lovisa/Valko. Där upplevde vi verkligen fina dofter ! :)) Vid reningsverket fick vi höra att folk spolar ner allt tänkbart från wc:n. Från bomullspinnar till julgranar. Det är ju inte klokt !

För alla nybörjare nästa år i Lovisa Gymnasium , jag råder er att välja vattenbiologi. Kursen är väldigt intressant och jag tror inte någon från vår grupp skulle ångra sitt val av denna kurs!

Lite bilder av vad vi hållit på med ! 🙂

Håvande pågång !