Skolbloggens årsberättelse

22.05.2012 14:01 | Skriven av Jenny i Okategoriserade

Jag blev frågad att skriva lite om skolbloggen till vår årsberättelse. Nu kom jag att tänka på att jag kan ju publicera det här också.

————————————

Lovisa Gymnasiums skolblogg

I början av året 2012 kom vår modersmålslärare Anki med ett förslag till några elever. Hon hade läst en artikel på Hbl som handlade om hur gymnasierna i huvudstadsregionen skrev skolblogg. Anki tyckte genast att det här var något som kunde passa vårt lilla gymnasium. Hon frågade runt efter några potentiella bloggare och snart hade hon samlat ihop fem stycken frivilliga. Inte bara elver, också en lärare. Man får ju en bättre helhetsbild om en lärare också får vara med. Siri Kosonen, Anna Karlsson, Benjamin Kähärä, psykologi- och religionsläraren Christina Mickos och jag, Jenny Nybonn blev snart skolans första bloggare.

Den 18 februari 2012 publicerades det första inlägget på Hbl:s hemsida där man också hittar alla andra skolbloggar. Vi har i princip fria händer att skriva om vad som helst som berör oss. Självklart är skolgången och skolan huvudämnet i vår blogg, men varför inte skriva om något annat aktuellt? Ett inlägg om sommarjobb som Siri skrev fick direkt god respons, en mening citerades på dagbokssidan i Hbl. Också ÖN har citerat bloggen. Det känns fint att se sin egen text i tidningen! Temadagar, kurser och provveckor är andra exempel på mer skolberörda ämnen som vi turvis har skrivit om.

Den 4 april väntade ett överraskande e-postmeddelande i bloggarnas inkorg. Hbl:s producent för digitala medier Johanna Lindfors hade skickat ett mejl till oss för att berätta om hur uppskattad vår skolblogg blivit sedan vi började. Vårt läsarantal hade blivit större än vi någonsin kunnat drömma om.

Hej Lovisabloggare,

Roligt att ha er med på sajten, ni bloggar engagerat och bra! Trots att ni knappt hunnit börja har bloggen redan klättrat upp i toppen som den mest lästa skolbloggen 🙂 (…)

Lovisabloggen har kring 6 000 unika besökare, och klättrar långsamt upp mot topplistan. Den ligger nu i samma kategori som bland annat vår ishockeyblogg, vinblogg och nöjesblogg.”

Vem hade kunnat ana det här? Vi har bevisat att fastän vi hör till de minsta gymnasierna kan ingen trampa ner oss. Vi gör allt minst lika bra som de stora gymnasierna, kanske t.o.m. bättre!

http://lovisagymnasium.blogg.hbl.fi/                                                Jenny Nybonn

————————————

Tyvärr fick jag inte med bilden som hörde till 🙁