HWDC

11.05.2012 16:19 | Skriven av Siri Kosonen i Okategoriserade

Den här veckans onsdag var ingen vanlig dag för oss vid Lovisa Gymnasium, vi spenderade nämligen hela dagen på huvudstadens gator.  Vår resa hade med flit planerats till just 9.5, för det är ju Europadagen. Det hela inledde vi med ett besök i stadshuset där vi såg Kimmo Kaivantos Kedja från 1971, som symboliserar gemenskapen och vänskapen mellan de europeiska folken, och visst var gemenskapen på topp även bland eleverna och lärarna i vår skola den dagen !  Däremot var toaletterna inne i stadshuset en aning mer intressanta än Kaivantos konstverk.

Vi forsatte dagen med guidad vandring i Engels kvarter, där fick vi en ännu starkare känsla av den europeiska gemenskapen då vår guide bröt starkt på spanska. Efter mat(shoppings)pausen var det dags för museibesök, alternativen var Kiasma , Naturhistoriska och Nationalmuseet. Själv besökte jag Kiasma för andra gången i mitt liv, och visst är det en fascinerande byggnad på alla sätt. Tvärr kom jag fram till att jag inte är ett särsklit stort fan av modern konst.

Dagen var i det stora hela väldigt lyckad och solig. Ett megatack till Kulturfonden som gjorde det här möjligt !