Quelques jours de printemps à Paris

01.05.2012 07:41 | Skriven av annakarlsson i Okategoriserade

På höstterminen 2011 kom min franskalärare Nina på en fin idé om att alla som läser franska i vårt gymnasium skulle få möjligheten att resa tillsammans till Paris för att på plats och ställe kunna tillämpa sina kunskaper i språket. De flesta av oss var intresserade av att förverkliga idén. Resan bestämdes till våren 2012, närmare bestämt 19- 23. 4 2012.

Vi som reste iväg var 12 ivriga elever från alla årskurser och två lärare, psykologiläraren Christina Mickos och franskaläraren Nina Hildén-Silvennoinen.Trots att vädret inte var det bästa(regnade rätt mycket) kunde vi ändå under resan besöka de mest kända sevärdheterna i Paris, bl.a. Eiffeltornet, Triumphbågen, Sacre Coeur,Notre Dame, Luxemburgparken samt Louvren.Särskilt katedralen Notre Dames vackra utsmyckningar och den dramatiska stämningen inne i kyrkan berörde mej. Leonardo da Vincis Mona Lisa var också något man ville se med egna ögon, men tavlan var betydligt mindre än vad man hade föreställt sig. Den sista kvällen i Paris avnjöt hela gruppen en gemensam middag med franska specialiteter och därefter gjorde vi en båttur på Seine då vi bland annat fick se Eiffeltornet i kvällsbelysning, en oförglömlig syn.

Ett stort tack till Kulturfonden,Lions och Cercle Franco-Finlandais de Porvoo/Borgå för era understöd. Jag vill också tacka mina duktiga lärare Nina och Christina samt alla mina reskamrater som gjorde min första resa till Paris mycket lyckad.

Triumpbågen

Notre Dame