Mens sana in corpore sano

21.04.2012 20:17 | Skriven av Siri Kosonen i Okategoriserade

Låter inte rubriken tjusig ? För alla er som behöver friska upp allmänbildningen kan jag berätta att det betyder  något i stil med ”en sund själ i en sund kropp” på latin.  Det här är kanske något  en del av oss upptagna gymnasieelver glömmer att leva upp till, därför vill jag påminna er alla om hur viktigt och bra det är att ta hand om sig själv och sin kropp.

Nu när vårsolen börjar titta fram och termometern skjuter i höjd fins det ingen orsak till att inte gå ut och andas lite frisk luft. För visst känns det ju så mycket bättre efteråt?  Redan en kort promenad gör susen! Ännu bättre är det såklart om man verkligen går in för att leva sunt och riktigt svettas och anstränger kroppen reglelbundet. Jag garanterar att alla som kännt sig trötta i vår kommer att vara hur pigga  som helst efter lite frisk luft och svett.

Så alla ni som sitter och stirrar in i skolböcker eller datorskärmar dagarna i ända, ta en paus och ge naturen och den friska luften en chans,  du kommer knappast att ångra dig !