Inte alltid bara roligt

28.03.2012 20.03 | Skriven av Jenny i Okategoriserade - (2 kommentarer)

För en stund sedan var jag dödstrött och övervädge faktiskt att gå och sova redan kl. 20. Ibland har man inte lust med någonting annat. I alla fall under provveckorna, som tyvärr nu har satt igång. Visst, gymnasiet är bra, roligt och bra igen! Men någonting dåligt måste det ju också finnas, i det här fallet då provveckorna. Men jag vill inte bara kritisera dem heller, det är ju först och främst de  som visar om du faktiskt lärt dig något under kursens gång + jätte bra övning inför skrivningarna. Du lär dig också hantera stress och kanske t.o.m planera ett schema så att du klarar av allting. Men det är som sagt ingen vidare fröjd ändå.

I vårt gymnasium säger de att det finns en provvecka under varje period. Men det är enligt mig en lögn. I mitten av perioden sätter ändå nästan alla lärare in ett mellanprov, precis inom samma vecka eller två. Vilket gör att det finns en till provvecka, som eleverna kallar ”mellan provveckan”. Jag tycker det är viktigt att lyfta fram det här och inte bara leva i fantasin om en enda.

En annan sak som jag väldigt gärna skulle vilja få sagt är hur lärare förhåller sig till en elev  med svårigheter. Jag menar faktiskt inte nu svårigheter inom skolan, men detta kan ju också förbättras med extra hjälp inom ämnet. Det jag menade var hur lärare hanterar elever med andra svårigheter i livet ytterom skolan. Nej, jag menar inte att de ska börja lägga sig och rota omkring där, bara förstå. Tänka efter lite och bara fundera på situationen. Vad de sen gör åt saken är upp till dem,  bara de visar att de ens är medvetna, och inte bara ignorerar.

Bild tagen från Google