Tutorkurs

21.03.2012 15.06 | Skriven av Siri Kosonen i Okategoriserade - (en kommentar)

Jag har under de tre gångna veckorna gått på en tutorkurs i Porvoo International Commercial College ( japp, långt och professionellt namn) . Under kursens gång pratade vi om tutorskap, vad en tutor bör känna till och vad våra uppgifter är. Förutom det så lekte vi en hel del, vilket ju var jättekiva !

När vi satt där och lyssnade på de andra skolornas presentationer om tutorskapet i deras skola slog det mig att vi faktiskt inte gör något av det som de andra nämnde. I vår skola är ju tutorernas i princip enda uppgift att hjälpa till att fixa läsordningar, och jag ser inte direkt idéen i att gå en kurs då man inte ändå använder sig av det man lärt sig. De andras uppgifter verkade mycket skojigare med egna skjortor, namnlekar och temadagar.  Alltså  kändes det smått onödigt att få lära sig hur man på bästa sätt leder en lek när vi inte   har sådant program i vår skola, vilket kanske är lite tråkigt. Vi kanske inte behöver namn- och bekantskapslekar då  de flesta av oss gått i samma högstadium, men jag skulle inte alls vilja påstå att vi känner varandra så väl.

I sin helhet var kursen däremot trevlig, jag lärde känna nya människor och fick veta ännu mer  än vad jag redan visste från psykkatimmen och scoutledarkursen om gruppdynamik, ledarskap o.s.v. vilket ju är extremt nyttigt för framtiden!