Schack på lek och allvar

29.02.2012 16:25 | Skriven av benikahara i Okategoriserade

Stiger du in på Lovisa Gymnasiums andra våning kan jag lova dig att du kommer att få se en schackmatch i full gång.Vita och svarta pjäser i rörelse med schackmatt som mål. Medan du närmar dig borden kan du redan höra medan spelarna tyst tänker för sig själva var nästa pjäs skall gå och hur motståndaren kommer att reagera.

Schackspelets rötter kommer från olika liknande spel i Indien och Kina. Spelet anses vara flera tusen år gammalt men lever dock starkt kvar i nutiden, också i Lovisa Gymnasium. Skolans schackmästerskap spelas på hösten i början av skolåret. Listan med deltagare fylls snabbt i av så som pojkar också flickor. Senare på terminen spelas en större turnering, Runebergs schacknatt, var spelare av olika åldrar deltar i kampen.

Rast , håltimme eller andra lediga stunder brukar som sagt spelen vara igång. Det är inte enbart eleverna som spelar utan i vissa fall kan man se själva rektorn spela mot en elev.

Schack, ett fint spel i en fin skola!

2 svar

Jag har haft några ”gäster” som gått/går i andra skolor som förundrat sig över schackpjäserna på borden – ”hålls de faktiskt där?” ”Stjäl ingen dem?” ”Kan man lämna spelet, så på lektion, och fortsätta nästa rast?” ”I vår skola fanns nog schackspel, men de var inlåsta…”. Hur lyder svaret på fråga tre?

• Bille Sirén says:

Ajamen, det kan man. I dag kunde jag och Janne konstatera att vårt parti stått oberört över veckoslutet.