Att välja kurser

29.02.2012 20:05 | Skriven av Jenny i Okategoriserade

Ett ämne som är väldigt aktuellt just nu i vårt gymnasium är så klart nästa års kursval. För nybörjarnas del är det viktigast att få undan de första obligatoriska kurserna så att man senare har lättare att fördjupa sig i de ämnen som intresserar. Mellisarna ska redan nu ha det ganska så klart vad de vill skriva i studenten.Troligtvis har de också kommit en god bit inom fördjupningen av något ämne. På det tredje året som abiturient gäller det att dra den sista slutspurten på sina fördjupade ämnen och förbereda sig för studentskrivningarna. Där finns alltså en hel del att tänka på under hela vägen.

När man kommer till gymnasiet kanske många redan vet vad de vill läsa. Men för andra kan det ännu vara osäkert, även efter första året. Mitt tips är då att ta kursboken i vacker hand och läs igenom den. Vad intresserar dig mest just nu? Att gå och prata med vår duktiga och erfarna studiehandledare Märtha brukar också hjälpa de flesta. Hon har massor med goda råd att dela med sig av! Men även om de ämnen som intresserar just dig ligger långt ifrån varandra så gör det inget. Vem vet, kanske just dessa ämnen t.o.m leder dig till ditt drömyrke som du inte ens visste om att fanns.

OBS! Kursvalen ska vara klara och lämnas in den 16 mars! 😉

(för niorna är senaste inlämningsdatum den 22 mars.)

2 svar